„Ez nem tudja eloszlatni a lakosság aggodalmát. Ellenezzük a tengerbe eresztést!” – mondta Haruhiko Terazawa, a japán Miyagi prefektúra halászati szövetségének igazgatója, aki miután látta a NAÜ által július 4-én a fukusimai nukleáris szennyezett víz kibocsátásáról kiadott értékelő jelentést, aggodalmának adott hangot.
Sok japán polgár nem tartja meggyőzőnek a jelentés azon állítását, hogy Japán szennyvízprogramja megfelel a nemzetközi biztonsági előírásoknak. Több dél-koreai civil szervezet is rámutatott, hogy a jelentés nem szolgálhat igazolásként Japán számára a tengeri kibocsátáshoz.
2021 áprilisában a japán kormány egyoldalúan bejelentette a szennyezett víz tengerbe engedésének tervét, ezután a japán hazai halászati csoportok, a csendes-óceáni régiók és a dél-csendes-óceáni szigetországok határozott ellenzésüket fejeztek ki. Japán a nyomás alatt az év szeptemberében felkérte a NAÜ-t felülvizsgálásra és értékelésre. Két év munka után a NAÜ végre előállt egy végső értékelő jelentéssel. De a jelentés a tartalomból ítélve nem tükrözte maradéktalanul az értékelésben részt vevő összes szakértő véleményét, és a vonatkozó következtetéseket nem hagyta egyhangúlag jóvá minden szakértő. A jelentés korlátozott, egyoldalú, és elhamarkodottan tették közzé.
Hogyan alakult ki a jelenlegi helyzet? Ez közvetlenül összefügg a NAÜ értékelési munkáját érintő különféle japán korlátozásokkal, amelyek széleskörű kételyeket ébresztettek a nemzetközi közösségben.
A japán fél mindenekelőtt szigorúan korlátozta a NAÜ munkájának körét, csak a tengeri kibocsátási terv értékelését engedélyezte, más kezelési lehetőségeket viszont nem, például formációinjektálást, gőzkibocsátást, hidrogénkibocsátást, föld alá temetést stb. Ez korlátozta a NAÜ munkájának alapelveit, a felülvizsgálat célja is az emberek számára a fukusimai nukleáris szennyezett víz kezelésének legoptimálisabb megoldását keresésről megvalósítható-e a nukleáris szennyezett víz tengerbe kibocsátásra változott. Így az olyan kulcsfontosságú kérdések, mint a nukleáris szennyezett víz legbiztonságosabb kezelése és hogy milyen hatással lesz a nukleáris szennyezett víz tengerbe bocsátása a környezetre, nem tartoznak az ügynökség értékelésének hatálya alá. Ilyen körülmények között a jelentés nehezen tud válaszolni a nemzetközi közösség valódi aggályaira.
Ezt követően a NAÜ által beszerzett összes felülvizsgálati mintát és kapcsolódó adatot a japán fél biztosította. Arról nem is beszélve, hogy az érintett Tokyo Electric Power Company a nukleáris szennyezett víz adatait már eddig is sokszor eltitkolta és manipulálta. A New York Times idézte Azbi Brown nukleáris sugárzást figyelő szakértőt, aki július 4-én azt mondta: „A japán fél által eddig közölt adatok nem teljesek, és az egész folyamat nem volt elég átlátható.”
Az elmúlt két évben Japán a nukleárisan szennyezett vizet nukleárisan kezelt vízre „szépítette”, hogy kicsinyítse a tényleges veszélyét, másrészt pénzzel keresett számára előnyös megoldást. Például a Japán Újjáépítési Ügynökség 2021-es költségvetésében a fukusimai atombalesethez kapcsolódó PR-költségek jelentősen, 2 milliárd japán jenre nőttek, ami négyszerese a 2020-asnak. A dél-koreai média nemrégiben hírül adta, hogy a NAÜ értékelő jelentésének megjelenése előtt a japán kormány előzetesen megszerezte a jelentéstervezetet, és érdemi módosításokat javasolt, ugyanakkor a japán tisztviselők több mint 1 millió eurót adományoztak az ügynökség titkársága munkatársainak. Ha a jelentés igaz, a közösség azt szeretne kérdezni, hogy ha nem érzik magukat bűnösnek, akkor miért költ a japán kormány annyi pénzt és erőfeszítést?
Számos nemzetközi tanulmány kimutatta, hogy a fukusimai nukleáris szennyezett víz több mint 60 fajta radionuklidot tartalmaz. A japán fél által közzétett adatok szerint a több nuklid feldolgozó rendszer, vagyis az ALPS által kezelt nukleáris szennyezett víz mintegy 70%-a nem felel meg a kibocsátási szabványnak, ezeket a vizeket újra kell tisztítani. Sőt, a későbbi, hosszú távú működési folyamatban az ALPS teljesítménye és megbízhatósága tovább csökken a korrózióval és a berendezések öregedésével. A jelentés azonban nem adott választ olyan kérdésekre, mint például, hogy a japán tengeri vízelvezető berendezések hatékonyan működhetnek-e? Megfelelőek-e az illetékes igazgatási intézkedések? A szigorú felügyeleti mechanizmus hatékonyan működhet-e? Előre nem tudható a kibocsátás hatása a tengeri környezetre és az emberek egészségére.
2023. 07. 06.
(China Media Group)
(x)