A kínai parti őrség által augusztus 8-án közzétett videóban látható, amint hajója vízágyúval figyelmezteti a Ren’ai-zátonyhoz közeli vizekre illegálisan belépő Fülöp-szigeteki vízi járműveket. Jól látható, hogy a kínai őrhajó mérete jóval nagyobb volt a Fülöp-szigeteki hajóénál. Az egész művelet professzionális és visszafogott volt. Elemzők úgy vélik, hogy a vízágyú használata az esetleges ütközést elkerülő közvetlen intézkedés volt, amely nemcsak a Kína szuverenitását, tengeri jogait és érdekeit megvédő eltökéltséget és rátermettséget mutatta, hanem figyelembe vette az államközi kapcsolatok helyzetét is.
Az Egyesült Államok azonban megtámadta és hiteltelenítette a jogos és törvényes tengeri jogvédelmi és bűnüldözési intézkedést. Az amerikai külügyminisztérium és a védelmi minisztérium nyilatkozatában azt állította, hogy Kína lépése sértette a nemzetközi jogot, egyúttal támogatta a Fülöp-szigetek „törvényes tengeri tevékenységét”. Vajon ki sérti meg a nemzetközi törvényt? Melyek a Ren’ai-zátony incidensének okai és következményei? A tények önmagukért beszélnek.
A Ren’ai-zátony a Nansha-szigetek része. 1999. május 9-én a Fülöp-szigeteki haditengerészet egyik tankere elhajózott a Ren’ai-zátonyhoz, azt állítva, hogy „a hajó feneke megsérült”, és a jármű a zátony északnyugati oldalán elakadt. Ezt követően váltásban katonákat küldtek a helyszínre, hogy megkíséreljék a zátony „tényleges elfoglalását”. Azóta a Fülöp-szigeteki fél többször is ígéretet tett a hadihajó elvontatására, de ez mind a mai napig nem teljesült, továbbá a hadihajó kiterjedt javítását, megerősítését is megkísérelték megvalósítani a zátony végleges megszállása érdekében.
Ezzel egy időben az Egyesült Államok bátorította és támogatta a Fülöp-szigetek akcióit, sőt támogatásukra katonai repülőgépeket és hadihajókat is küldött.
A Fülöp-szigetek az ún. „első szigetlánc” kulcspozíciójában található Tajvantól légvonalban mindössze 200 kilométeres távolságra. Kína és a Fülöp-szigetek között is van néhány vitatott kérdés a Dél-kínai-tenger szigeteinek hovatartozása kapcsán. E tényezők különleges „stratégiai értéket” jelentenek a Fülöp-szigeteknek az Egyesült Államok szemében.
Washington mégis évek óta azt a valótlanságot terjeszti, hogy „a Dél-kínai-tengeren a hajózás szabadsága veszélyben van”, amivel ellentétet szít a régió országai között. A Ren’ai-zátonynál történt incidens ismét arra világított rá, hogy az Egyesült Államok nem tűri a nyugalmat a Dél-kínai-tengeren.
2023. augusztus 10.
(China Media Group)
(x)