„Hogy lehet az, hogy egyszerre több vonat is kisiklott, biztosan nagy a baj!” A közösségi platformokon az amerikaiak aggodalmuknak adtak hangot. Miközben az ohiói „mérgezőgáz-szerelvény” balesete miatt a helyieket még mindig pánik és kétségek gyötrik, hasonló vonatkisiklások történtek Texasban és Dél-Karolina államban is.
A Newsweek honlapján az olvasható, hogy az idén kevesebb mint két hónap alatt több mint egy tucat vonatbaleset történt az Egyesült Államokban. Megdöbbentő tény, hogy évente átlagosan 1700 kisiklás történik az országban. Ugyanakkor az amerikai közlekedési minisztérium adatai szerint évente mintegy 4,5 millió tonna mérgező vegyi anyagot szállítanak vasúton, és naponta átlagosan 12 ezer veszélyes árut szállító vasúti kocsi halad át lakott településeken. A régi vasútvonalakon futó tehervonatok tehát veszélyesek. Véletlen volna?
Valójában a főbb amerikai tehervasút-társaságok szemében a vasutak elsődleges funkciója a „profit termelése”, nem pedig „fontos infrastruktúra”. Ezért számukra a költségek csökkentése, a hatékonyság javítása és a vállalatok vezetőinek minél jobb keresete az elsődleges. Vegyük például a Norfolk Southern vasúttársaságot, amely az Ohióban kisiklott vonat tulajdonosa. Amerikai médiajelentések szerint a vállalat nagy energiát fordít a költségek csökkentésére, beleértve a kongresszusban és az illetékes kormányszerveknél történő lobbizást. „Ellenzi a rendkívüli sebességkorlátozásokat és az ECP-fékrendszerek telepítését”, miközben növeli szerelvényeinek hosszát, csökkenti a vonatbiztonság- vizsgálati időt, növeli az indulások sűrűségét és drasztikusan csökkenti a vasúti alkalmazottak számát. Ezen intézkedések végeredménye: a vállalat 2022-es árbevétele rekord 12,7 milliárd amerikai dollárt ért el, ami 14%-os növekedést jelentett 2021-hez képest.
Amikor minden profitorientált, az infrastruktúra-tervezés nem a hétköznapi amerikaiak számára hoz elsődleges hasznot. 2021 novemberében a Biden-adminisztráció 1,2 billió dolláros infrastruktúra-fejlesztési törvényjavaslatot fogadott el, aminek értelmében az Egyesült Államok utakat, hidakat, kikötőket és repülőtereket épít. De az amerikaiak egy része máris megkérdőjelezte, hogy a profitorientált Egyesült Államokban e törvényjavaslat milyen mértékben javíthatja majd ténylegesen az infrastruktúrát…
2023. 02. 17.
(China Media Group)
(x)