Argentína Dél-Amerikában fekszik, Kínától az egyik legtávolabb fekvő ország a világon.
2023 júliusában egy vonat futott az argentin Belgrano teherszállító vasútvonalon az ország mezőgazdasági termékeit szállítva. A célállomása a kikötő, azon keresztül kapcsolódik a világhoz. A vasúttal kapcsolatos minden dolgot – a mozdonyt, az acélsíneket, sőt még a talpfákat is – Kínából szállították. A vasút rekonstrukciója segített akadálytalanná tenni az argentin szállítás „aortáját”, és összekapcsolta egymással a Föld két ellentétes oldalán fekvő Kínát és Argentínát.
Az Argentin Köztársasági Birtok 70 kilométerre fekszik az ország fővárosától. Raul Moneta, a birtok tulajdonosának fia ma is tisztán emlékszik, hogy kilenc évvel ezelőtt, 2014. július 19-én Hszi Csin-ping kínai államelnök ellátogatott ide. Elmondta:
„Telefonált a nagykövetség, hogy első argentin útján Hszi Csin-ping egy helyi falusi családhoz szeretne ellátogatni, megismerkedne egy helyi tanyával. Itt megtudta, hogy naponta mennyit dolgoznak a helyiek, és mennyibe kerül egy kilogramm marhahús előállítása.”
Argentínában tett látogatása során Hszi közölte, hogy megerősítené a két ország együttműködéseit a mezőgazdaság területén és bővítené a kereskedelmet.
Argentína gazdag élelmiszerekben, ezért „a világ magtárának és hústárolójának” is nevezik. Ugyanakkor fejletlen a vasúti közlekedés, drága a közúti szállítás, ami megdrágítja a helyi mezőgazdasági termékeket.
Xiao Yao, a Belgrano teherszállító vasút rekonstrukciós projektjének helyszíni vezetője elmondta:
„Háromszor mértük fel a vasút teljes vonalát. Nagyon rossz volt a helyzet, nem tudott közlekedni tehervonat. Az acélsínek a talajba süllyedtek, vagy víz alatt voltak. Akkori számításunk szerint a vonat maximális sebessége 20 km/h volt, egyes szakaszokon pedig csak 8-9 km/h körül. A helyi gabonakereskedők vagy földművesek csak a közúti szállítást vehették igénybe, ami természetesen drágább.”
A Belgrano vasutat fel kellett újítani, ezért vasút-rekonstrukciós tervet dolgozott ki az argentin kormány. 2014-es látogatása során Hszi Csin-ping videokapcsolaton keresztül részt vett a Belgrano teherszállító vasút rekonstrukciós projektjében, amely jelentős együttműködés a két ország „Övezet és Út” keretében tett közös építésben.
„2017-ig 107 mozdonyt és 3500 tehervagont adtunk Argentínának, amelyek gyorsan használatba kerülhettek.”- mondta Xiao Yao.
Az újjászületett Belgrano teherszállító vasútvonal összekapcsolta a fontos gabonatermelő területeket és a Rosario kikötőt, és több mint 4800 új munkahelyet teremtett. Napjainkban a kiváló minőségű argentin szójabab, búza és kukorica innen indul útjára a világba.
Alberto Fernández, Argentína elnöke elmondta:
„Úgy hiszem, hogy Hszi elnök szorosabbá fűzte a két ország kapcsolatát. A szorosabb kapcsolatok jobb együttműködéseket hozhatnak, és megszüntetik a távolságot.”
Egy latin-amerikai közmondás szerint az igazi barát megérintheti a lelkedet a világ másik végéről is. A Kína és Argentína közötti barátság folyamatosan hozzájárul az Övezet és Út közös építéséhez.
(Wang Yuzhe – China Media Group)
2023. október 8.
(x)