A Qualcomm standján bemutatták a világ első nagy generatív AI-modelljét, amely Android telefonokon is fut; a Philips innovatív orvosi megoldásokkal érkezett, a Tesla pedig az intelligens életmód új élményét hozta el. Ha valaki megkérdezi, hogy mi minden található a Kínában augusztus 2-án megnyílt Nemzetközi Szolgáltatáskereskedelmi Vásáron, a válasz az, hogy a világ legújabb technológiai vívmányai és első kézből származó szolgáltatáskereskedelmi lehetőségek.
A WTO előrejelzése szerint 2040-re a szolgáltatáskereskedelem a világkereskedelem 50%-át teszi majd ki. Nem nehéz tehát megérteni, hogy az idei Nemzetközi Szolgáltatáskereskedelmi Vásár miért vonzott több mint 2400 kiállítót, köztük több mint 500 Fortune 500-as és iparági vezető vállalatot.
A Kínai Kereskedelmi Minisztérium adatai szerint Kína szolgáltatásimportjának és -exportjának volumene 2022-ben közel 6 billió jüan volt, e tekintetben immár kilencedik éve folyamatosan a második helyen áll a világon. A kínai és külföldi kiállítók aktív részvételének az az oka, hogy új lehetőségeket látnak Kína rendkívül nagy piacában és folyamatos ipari korszerűsítésében.
„Távközlési, idegenforgalmi, jogi, szakvizsga- és egyéb szolgáltatási területek nyitásának bővítése”, „magas színvonalú szolgáltatások importjának bővítése”, „tudásintenzív szolgáltatásexport bővítésének ösztönzése” – e Kína által javasolt új intézkedések a kínai piacra jutás még több lehetőségét hozzák a világnak. Elemzők azt jósolják, hogy Kína lakosságának szolgáltatás-fogyasztási kiadásainak aránya a 2022. évi 43,2%-ról 2025-re körülbelül 50%-ra fog nőni, ami körülbelül 10 billió jüan értékű új fogyasztói piacot jelent. Mivel a szolgáltatáskereskedelem a gazdasági növekedés új hajtóereje lett, a szolgáltatáskereskedelmi vásáron több új ehhez kapcsolódó forrás is bemutatkozott.
„Digitalizáció, intelligencia és zöldítés” – ez Hszi Csin-ping kínai államelnöknek a szolgáltatóipar jövőbeli fejlesztésére vonatkozó iránymutatása. Ezek közül a digitális technológia gyarapítja a szolgáltatáskereskedelem lehetőségeit. 2022-ben Kína digitálisan nyújtható szolgáltatási importja és exportja elérte a 2,51 billió jüant. Az idei vásáron a technológiai innováció vezető szerepe is megmutatkozik; a chiptechnológia, a kvantummérés és -vezérlés, a műholdas távérzékelés és a mesterséges intelligencia területén elért új eredményeket is bemutatják.
(Qin Liang – China Media Group)
2023. szeptember 4.
(x)