„Thaiföld, a világ legnagyobb durián-exportálójaként haszonélvezője lett a globális kereslet – kínai fogyasztási trend által rövid időn belül elért – gyors növekedésének”, számolt be az El Economista című spanyol gazdasági napilap weboldalán. A jelentés egy közgazdász beszámolóját idézve rámutatott arra, hogy az elmúlt két évben a kínai duriánimport a globális kereslet 91%-át tette ki.

Kína hivatalos statisztikai adatai szerint augusztusban a teljes kínai fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma 4,6%-kal nőtt tavaly augusztushoz képest, az idei júliushoz viszonyítva pedig 2,1 százalékponttal volt gyorsabb; az országban a vendéglátás összes bevétele 12,4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a vasúti szállítás, a légi fuvarozás, a szálláshely üzleti aktivitási indexe is több mint 55%-os, viszonylag magas tartományban maradt. Ezzel egy időben a digitális fogyasztás és a zöld fogyasztás fokozatosan új trendekké váltak a kínai fogyasztás fejlesztésében. Mindezek mellett a Kínai Autógyártók Szövetségének statisztikai elemzése szerint augusztusban az új energiás járművek belföldi értékesítése 29,7%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az adatok mögött ígéretes üzleti lehetőségek állnak.
„Kína nagy piaci lehetőségei új fejlődési lendületet adnak a világnak” – ez a külföldi vállalkozók válasza arra, hogy „hol van ma igazi piaci lehetőség a világon”?
A Kínai Deviza Adminisztráció számításai szerint az utóbbi 5 évben Kínában a külföldi befektetések hozama elérte a 9,1%-ot, ami jóval magasabb az európai és az amerikai 3%-nál, és magasabb a többi nagy feltörekvő gazdaság 4%-8%-os értékénél is. A Tesla Giga Shanghai 40 másodpercenként gyártott egy elektromos járművet, amely a világ kiszállításainak felét tette ki tavaly. A Starbucks 6500 üzletet nyitott Kínában, kilenc óránként egy újat… Egyes elemzők rámutattak, hogy Kínában jelentősé vált a közepes jövedelműek rétege, ami azt jelenti, hogy óriási lehetőségek rejlenek az autóipar, az egészségügy és más iparágak számára.
Itt van az Xylem kínai kutatás-fejlesztési központja, a Schneider Electric kínai automatizálási k+f központja, a Volvo Sanghaji tervező központja… Az idei évben egyre több külföldről finanszírozott cég hoz létre k+f központot Kínában. E mögött Kína hatalmas piaca, a teljes ipari ökoszisztéma és a gazdag tehetségbázis állnak.
Kína idei gazdasági növekedési célja körülbelül 5%. A Világbank, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és a Nemzetközi Valutaalap előrejelzése Kína gazdaságának 2023. évi növekedését 5,6%-kal, 5,4%-kal, illetve 5,2%-kal jelezte előre. Kína gazdaságpolitikájának stabilitása és folyamatossága megnyugtató a multinacionális vállalatok számára. A külföldről finanszírozott vállalkozások „kerekasztal-rendszerének” kialakítása elősegíti a vállalkozások aggályaira történő gyors reagálást. Az amerikai McKinsey tanácsadó cég úgy véli, hogy Kína a világ egyik legnagyobb piaca, amely fontos fejlődési lehetőségeket biztosít a multinacionális vállalatok számára.
2023. 09. 18.
(Qin Liang- China Media Group)
(x)